STRATEGIE, FLEXIBILITATE SI DEZVOLTARE IN BUSINESS

strategiile de creștere a companiei, creșterea calității și certificare,
respectarea cerințelor locale și europene, adoptarea de noi tehnologii și
programe informaționale, îmbunătățirea eficienței energetice și, nu în ultimul
rând, creșterea companiei prin asociere și cooperare

STRATEGIE SI FLEXIBILITATE

Strategia înseamnă să gândești și să acționezi flexibil și inovativ, adică să:

• vă bazați pe stabilitatea relației cu clientul și creare de produse/servicii
personalizate
• identificați competențele-cheie ale angajaților, să creați un mediu creativ de
lucru, să implicați echipa, partenerii și clienții în realizarea Ofertei de Valoare;
• identificați nu doar ce vor clienții, ci și ce vor cei care nu vă sunt clienți, și să
fiți responsabil social, să introduceți produse/ servicii ecologice, pentru grupuri
vulnerabile etc.
• optimizați și să automatizați procesele;
• colaborați cu parteneri, transmiteți procesele de suport în afara companiei, să
ieșiți la export prin cooperare;
• cunoașteți și să beneficiați de asistența locală și internațională oferită de
donatori/ organizații interesate;
• încurajați crearea valorii, flexibilitatea, rapiditatea – nu e suficient să reacționați
la schimbări, încercați să le faceți.

Integrarea inovației în business poate exista prin toate cadranele:
 inovarea în oferta de valoare (orice inovare care a revoluționat sectorul prin
produse/servicii noi);
 inovarea în clienți (se atrage o categorie nouă de clienți, ex.: bere non-
alcoolică);
 inovarea în relații, canale (care au schimbat modalitatea de deservire a
clientului – ex.: magazin on-line);
 inovarea în modalitatea de plată sau optimizare de costuri (ex.: produs
gratuit și abonare anuală cu plată);
 inovarea prin resurse, tehnologii (resurse, procese noi – ex.: ciocolată hand-
made; sau tipuri noi de parteneriate – ex.: YouTube a inovat prin aceea că a
inclus clienții săi în crearea produselor video – clienții au devenit parteneri).

Creșterea competitivității în contextul inovării înseamnă creșterea eforturilor
companiei în vederea extinderii impactului inovării asupra mai multor clienți, la nivel
local, regional, național și internațional și transmiterea istoriei sale de succes altor
companii în vederea îmbunătățirii competitivității sectorului și imaginii țării.

Tipuri de strategii de creștere:
 creșterea pe piața actuală (din contul creșterii volumelor, frecvenței de
utilizare a produselor/ serviciilor, din contul creșterii totale a pieței);
 dezvoltarea produsului pe aceeași piață (adăugarea de proprietăți noi,
extinderea liniei de produse, dezvoltarea de generații noi ale produsului);
 dezvoltarea pieței folosind produsul actual (extindere geografică, segmente
noi de clienți);
 integrarea verticală (extinderea pe lanțul valoric al produsului, ex.:
producătorul își deschide magazine proprii, începe să producă materia primă);
 diversificarea (produse diferite de cele existente);

Strategiile de creștere pot fi bazate pe participarea în programe-pilot de inovare la
nivel de regiune/țară, beneficiere de asistență tehnică, financiară, de instruiri,
optimizare și automatizare de procese, utilizare de programe informaționale
performante, colaborare și cooperare cu concurenți, parteneri și organizații
interesate, integrarea în lanțurile de valoare ale sectoarelor cu creștere rapidă sau
ale companiilor mari pe piață.

SISTEME DE CALITATE

Beneficiile implementării sistemului de calitate pentru IMM: creșterea calității
serviciilor/produselor, o mai bună relație cu clientul, gestionare a riscurilor,
creșterea satisfacției angajaților, clienților, partenerilor, optimizarea costurilor și
resurselor.
Realizați calitatea conform standardului ISO 9001:2015 sisteme de management
al calității:

  1. Orientare spre clienți – înțelegeți-le nevoile prezente și viitoare, respectați-
    le cerințele și depășiți-le așteptările.
  2. Conducerea „Leadership”. Stabiliți obiectivele companiei, creați și mențineți
    un mediu care să ajute la atingerea lor. Demonstrați prin exemplu personal și
    implicați-vă în calitate.
  3. Implicarea personalului. Folosiți competențele în beneficiul companiei.
    Evaluați personalul în funcție de calitate.
  4. Abordare de proces. Organizați activitățile, resursele conform proceselor ce
    creează valoare.
  5. Abordare de sistem. Gestionați procesele ca un sistem, unde toți sunt
    conectați unul cu altul, gestionați munca în echipă.
  6. Îmbunătățire continuă. Evaluați progresul, stabiliți obiective realizabile,
    faceți bine din prima dată (mai bine îmbunătățiți cu 5% fiecare proces decât cu 100%
    doar unul).
  7. Decizii bazate pe fapte –pe analiza datelor veridice.
  8. Relații reciproc benefice cu furnizorii – creați relații de lungă durată cu
    partenerii și creșteți reciproc calitatea.

Standardele europene vizează protecția vieții, sănătății și mediului, fiind folosite
pentru a înlătura barierele tehnice în comerțul internațional. Pentru a exporta în UE,
agenții economici trebuie să dispună nu doar de inteligență și creativitate, ci și să
îndeplinească cerințele tehnice și de standardizare. Beneficiile implementării
standardelor sunt:
 Acces la noi piețe (datorită creșterii calității produselor/serviciilor și
comparabilității cu cele din UE).
 Reducerea costurilor de producere, deșeurilor și creșterea eficientei energetice
și impactului ecologic.
 Acces la noi cunoștințe și soluții inovatoare. Standardele europene sunt
actualizate conform celor mai recente cunoștințe în domeniul tehnologic și
științific, și necesitaților actuale ale pieței.
 Asigurarea conformității produselor/serviciilor și compatibilității lor.
 Creșterea performanței, calității și nivelului de încredere din partea clienților.
 Asigurarea sănătății și securității muncitorilor și consumatorilor, protecția
mediului.
Tipuri de standarde:
 de bază (pentru un anumit domeniu),
 de terminologie (specifică termeni, definiții),
 de încercare (specifică metode, ordinea încercărilor),
 de produs (pentru produs/grupă de produse sau standard de dimensiuni,
materie primă utilizată, sau pentru condiții de livrare),
 de proces (condiții pe care trebuie să le îndeplinească un proces),
 de servicii (condiții pentru utilizarea unui serviciu),
 de interfață (condiții de compatibilitate a produselor/ sistemelor),
 de date (caracteristici ce urmează să fie declarate în specificația
produsului/procesului/serviciului).

Standardele armonizate reprezintă o categorie specifică a standardelor europene,
elaborate de un organism european de standardizare, ca urmare a unei cereri din
partea Comisiei Europene și stabilesc specificațiile tehnice pentru conformarea la
cerințele tehnice prevăzute de legislația UE. Cerințele tehnice prevăzute în legislația
UE sunt obligatorii, în timp ce utilizarea standardelor armonizate este, de obicei,
voluntară.


Pentru a căuta un standard european, puteți utiliza unul dintre motoarele de căutare
disponibile pe site-urile organismelor europene de standardizare: CENELC – pentru
standarde în domeniul electrotehnicii https://www.cenelec.eu, ETSI – pentru
standarde în domeniul telecomunicațiilor https://www.cen.eu și CEN – pentru
standardele din celelalte sectoare http://www.etsi.org.