MAGAZINUL ONLINE – AVANTAJE ȘI DEZAVANTAJE

Cumpărăturile online nu reprezintă ceva nou:

În urma cu câțiva ani, magazinele deja începuseră să-și transfere activitatea în lumea digitală și să-și servească clienții prin acest nou canal.

  • Întrucât pandemia a reprezentat o surpriză pentru întreaga lume, consecințele acesteia asupra industriei alimentare au copleșit și magazinele – cele ale căror activități aveau deja și o componentă digitală, precum și cele care se bazau doar pe operațiunile fizice.
  • Potrivit statisticilor, ponderea ecommerce-ului din toate vânzările de produse de la 6,4% în 2019 la 50,2% în 2020. Această tendinta de creștere se va mentine si pe viitor, in contextul pandemiei si obisnuintei populatiei cu noul comportament de cumparare.
  • Aparent, aproape peste noapte, cumpărăturile online au înregistrat creșteri enorme în materie de cerere, care nu a putut fi gestionată de către infrastructura și disponibilitatea stocurilor.
  • Alte magazine de produse care făcuseră deja trecerea către digital la începutul pandemiei au trebuit să lucreze din greu pentru a satisface cererea, deoarece acestea erau singurele cu capacitatea de a face aceasta.
  • Pe de altă parte, magazinele care încă nu făcuseră tranziția către mediul online au fost nevoiți să accelereze procesul lor de transformare digitală – altfel, ar fi rămas în urmă în cursa pentru clienți și cote de piață.

AVANTAJE

  • Capacitatea de a ajunge la clienți noi. Ideea este să fii acolo unde sunt oamenii. Prin intermediul unui canal digital, ajungi la clienți care locuiesc în diferite regiuni, care au obiceiuri de cumpărături diferite față de clienții care merg în magazine fizice.
  • Spațiu nelimitat pentru produse și testare.Un alt avantaj al inițierii unei operațiuni de cumpărături online este usurinta de a testa orice și oricând dorești. Prin implementarea unei platforme de tip marketplace, poți testa noi categorii de produse, mărci noi și chiar și prețuri diferite, fără costuri suplimentare.
  • Cumpărături repetate constante. Atât timp cât ai ceea ce caută clienții tăi, la prețuri competitive și oferi un nivel ridicat de servicii, majoritatea clienților vor rămâne loiali și vor garanta cumpărături repetate.
  • Date infinite pentru a îți îmbunătăți operațiunile. O operațiune online colectează și îți permite accesul la date pe care probabil nu le-ai avea în mediul offline. Nu numai că poți urmări călătoria clientului tău prin intermediul site-ului web și poți îmbunătăți în mod continuu experiența utilizatorului, dar aceasta poate fi folosită și pentru a obține informații cu privire la noi oportunități de afaceri și ceea ce poate fi îmbunătățit.

DEZAVANTAJE

  • Dificultățile și costurile demarării unei operațiuni de ecommerce.
    Este clar faptul că, în ceea ce privește începerea unei operațiuni de cumpărături online, costurile inițiale pot fi înspăimântătoare.Pe lângă investițiile în tehnologie, trebuie să fii conștient de costurile ascunse ale recalificării personalului, adaptând operațiunile existente la noua configurare și asigurând întreținere continuă.
  • Complexități logistice. Am menționat deja componenta de logistică în categoria de dezavantaje, dar doar din perspectiva costurilor acesteia. În realitate, ei bine, este un dezavantaj în sine pe baza complexității sale.
  • Costurile forței de muncă. Un studio al Capgemini subliniază faptul că 70% din costurile activităților de depozit sunt legate de costurile forței de muncă, iar 70% din timpul de muncă este cheltuit pentru colectarea Așa cum este și cazul livrărilor, o creștere a volumului comenzilor crește și costurile forței de muncă.

Investiții în serviciul pentru clienți. Lansarea unei activități digitale implică nevoia de configurare a unei echipe dedicate serviciului pentru clienți. Acesta este important din mai multe motive, dar în principal pentru că, având în vedere faptul că articolele nu pot fi alese de către client în sine, ar putea exista cazuri în care se solicită rambursarea comenzii.