MANAGER, LIDER SAU SEF?

TU CE ESTI IN RAPORT CU ANGAJATII COMPANIEI TALE?

Organizațiile au mari dificultăți astăzi în piața muncii, fiindcă cererea de muncă
(nevoia de a angaja a companiilor) este mult mai mare decât oferta disponibilă de
forță de muncă, și prin urmare puterea și avantajul în negociere aparțin astăzi
angajaților și candidaților.
Într-o astfel de piață profund dezechilibrată și absolut dezavantajoasă, companiile
sunt obligate să acționeze urgent, coerent și consistent pentru a păstra în rândurile
lor, pe termen cât mai lung, oamenii de calitate care dau rezultate și pentru a
identifica și atrage specialiștii potriviți pentru proiectele pe care le derulează.
Sigur că motivele pentru care oamenii își schimbă angajatorii sunt foarte diverse și au
uneori cauze diferite de incompatibilitatea cu mediul de lucru sau ierarhia
organizației, însă cercetările științifice certifică faptul că una dintre cauzele majore
ale demisiilor sau refuzului ofertelor de angajare este calitatea slabă a conducătorilor
cu care angajații au contact direct.
Un studiu Catalyst publicat în 2019 arată că recunoașterea performanțelor
profesionale, mediul de lucru plăcut și liderii care încurajează și sprijină dezvoltarea
angajaților sunt primele trei criterii luate în calcul de români la alegerea unui loc de
muncă. Totodată, 56% dintre angajații români cred că un angajator de top are musai
în echipă lideri pregătiți să le ofere angajaților informație concretă și ghidaj practic
în dezvoltarea aptitudinilor și cunoștințelor profesionale.
O cercetare HPDI publicată în august 2019 arată că 21% dintre românii care renunță la
un job în primele trei luni de activitate dau vina pe managerii nepotriviți și pe
atmosfera de lucru gestionată de aceștia, iar alți 20% spun că șefii nu le-au explicat
clar ce au de făcut și nu le-au oferit motivație.
Bill Boulding, decanul facultății de business de la Duke University, a scris recent un
articol devenit viral în Harvard Business Review, în care spune că, dincolo de IQ și EQ
(inteligență cognitivă și empatie, adică inteligență emoțională), liderii veritabili și
de mare calitate ai organizațiilor trebuie să demonstreze decență, adică o sumă
consistentă de integritate, responsabilitate, generozitate, modestie, moralitate,
cinste, orientare sinceră către ceilalți și respect real pentru societate și mediu.

Sef vs lider

  1. Șefii cer respect/Liderii câștigă respect — șefii cred că ceilalți ar trebui să-i
    respecte și să-i urmeze din cauza poziției lor. Ei cred că titlul de șef necesită respect
    instantaneu. Liderii, pe de altă parte, știu că trebuie să câștige respectul celorlalți.
    Ei știu că trebuie să fie consecvenți în decizii și asta le va aduce respect din partea
    celor pe care îi conduc.
  2. Șefii au nevoie de conformitate/Liderii invită colaborare — șefilor nu le pasă cu
    adevărat ce gândești sau ce simți, atâta timp cât faci ceea ce ți se spune, când ți se
    spune și cum ți se spune să faci asta. Liderii invită la colaborare, ascultă
    preocupările, țin cont de propunerile și de feedbackul membrilor echipei în decizii și
    planuri.
  3. Șefii se concentrează doar pe rezultate / Liderii se concentrează pe oameni și
    rezultate — Șefii tind să aibă o mentalitate de “câștig-pierdere”. Nimic altceva nu
    contează în afară de rezultatul final. Liderii însă, apreciază rezultatele la fel de mult
    ca șefii, dar nu își sacrifică oamenii pentru a le atinge. Liderii știu că doar prin
    oameni ajung la rezultatele dorite.
  4. Șefii sunt preocupați să “dea” bine / Liderii sunt preocupați să acorde credit
    celorlalți — Veți auzi adesea că șefii se referă la ei, folosind pronumele personal „eu”
    atunci când descriu realizările echipei lor. Le place să fie în lumina reflectoarelor și
    să își asume meritul pentru performanța echipei lor. Liderii sunt opusul. Îi vei auzi
    spunând „noi” atunci când se referă la realizările echipei. Ei îndreaptă lumina
    reflectoarelor către membrii echipei lor.
  5. Șefii “împing” oamenii / Liderii conduc oamenii — Sună destul de simplist, dar
    este adevărat. Șefii stau în spatele echipei, comunică instrucțiuni și împing oamenii să
    meargă înainte și spun: “Faci cum spun eu!”. Liderii sunt în față și spun „urmărește-
    mă”, în timp ce lucrează împreună cu membrii echipei pentru a atinge obiectivul.
  6. Șefii inspiră frică / Liderii cultivă încrederea — Șefii se conduc prin frică și
    constrângere. Dacă nu faci ceea ce cere șeful, atunci știi că va urma o formă de
  1. Șefii se bazează pe utilizarea elementele „hard” / Liderii folosesc elementele
    „soft” — Șefii folosesc puterea tare, cum ar fi titlul, autoritatea pozițională sau
    capacitatea de a acorda/reține recompense ca arme pentru a controla
    comportamentul celorlalți. Liderii folosesc puterea soft, cum ar fi abilitățile lor
    interpersonale, comunicarea, valorile și apelurile la interesele comune ca o
    modalitate de a obține sprijinul celorlalți.
    Un șef este doar cineva care are autoritate, indiferent dacă aceasta este o
    influență pozitivă sau negativă. În timp ce, rolul de lider, necesită efort,
    consecvență și energie pentru a inspira oamenii

Lider vs manager

Pentru ca o organizaţie să poată fi gestionată, este nevoie ca aceasta să aibă un
manager, întrucât managerul are imaginea de ansamblu a afacerii.
Însă, pentru ca o echipă să poată fi gestionată în mod corect este nevoie ca aceasta
să aibă un lider. Fără un lider echipa va merge către nicăieri, iar motivul este absolut
evident: nu există o viziune comună, nu există motivaţie, nu există un mediu de
evoluţie continuă.

Diferente dintre un lider si un manager

  1. Un manager în principal, administrează proiecte, bugete, timp şi oameni.
    Un lider conduce oamenii. Activitatea principală a liderului este de a pune şi a
    menţine oamenii în mişcare, de a gestiona energia întregii echipe într-un mod cât
    mai eficient, de a transmite viziune, motivaţie, elan.
  2. Un manager are subordonaţi şi se raportează la ei ca de la funcţie la funcţie. De
    aceea, în general nu prea simţi apropiere.
    Un lider are adepţi şi se raportează la ei că de la om la om. În acest caz simţi
    apropiere. Este vorba despre componenta emoţională a leadershipului. Liderii
    sunt mult mai apropiaţi de oamenii din echipă decât managerii.
  3. Un manager conduce mai mult prin poziţia de manager pe care o deţine în
    organizaţie şi mai puţin prin puterea de a influenţa oamenii.
    Un lider conduce mai mult prin puterea de influenţa pe care o are asupra
    echipei şi mai puţin prin poziţia pe care o deţine în organizaţie.
    În timp ce managerii folosesc poziţia, liderii folosesc influența (adică capacitatea
    de a-i determina şi motiva pe membrii echipei să se implice în realizarea
    sarcinilor).
  1. Un manager după trasarea direcţiilor de acţiune, monitorizează evoluţia
    rezultatelor pe etape sau direct rezultatul final.

Un lider gestionează sarcinile în interiorul echipei, se implica pas cu pas şi
este responsabil pentru rezultate.

  1. Un manager transmite autoritate, iar dacă este cazul, foloseşte mecanisme de
    constrângere.
    Un lider transmite empatie, el se conectează cu membrii echipei. Relaţia
    trebuie să meargă până la nivelul la care te asiguri că nu o transformi cu totul într-
    o relaţie de amiciţie, ci trebuie sa mentii controlul. Pentru acest lucru trebuie sa
    fii focalizat pe 4 compenente:
     dezvoltarea membrilor echipei;
     conducerea lor prin influenţă şi nu prin poziţie;
     implicarea lor la un nivel cât mai ridicat;
     maximizarea rezultatelor pe care ei le obţin, fiind conduşi de tine.
  2. Un manager ştie ce trebuie făcut ca etape principale ale procesului (de la
    trasarea direcţiilor până la rezultatul final).
    Un lider ştie ce trebuie făcut şi le arata membrilor echipei cum trebuie făcut.