Raport de integrare rezultate proiect „IES-INOVARE IN ECONOMIA SOCIALA” in Strategia Sociala a Asociatiei STEP Romania

CONTEXT                                                                                                

COMUNA HOGHIZ in calitate de beneficiar, impreuna cu Partener 1 – ASOCIATIA STEP ROMANIA, au demarat, in data de 10.10.2019 implementarea proiectului „IES – Inovare in Economia Sociala” cod proiect POCU/449/4/16/127700, perioada de implementare fiind de 36 de luni.

In cadrul proiectului a fost conturat un grup tinta (GT), reprezentat de 140 de Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale, din regiunile de dezvoltare Nord Est (judetele Vaslui, Suceava, Neamt, Iasi, Botosani, Bacau), Centru (Alba, Brasov, Covasna, Mures, Sibiu) si Sud Muntenia (Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Prahova, Teleorman).

Cele minim 140 de persoane au beneficiat de:

– dezvoltarea competentelor si abilitatilor de antreprenor in economia sociala si TIC prin organizarea de programe de formare antreprenor in economia sociala COD COR 112032 si TIC, autorizate ANC

-de actiuni de promovarea antreprenoriatului social ca alternativa viabila de incluziune sociala si combatere a saraciei, promovarea economiei sociale prin organizarea de evenimente de informare/constientizare,

-asigurarea oportunitatii infiintarii unui numar de 21 de intreprinderi sociale/de insertie subventionate in cadrul proiectului, crearea a minim 105 noi locuri de munca, facilitarea ocuparii pentru persoane defavorizate (someri de lunga durata, dizabili, varstnici etc)

-asigurarea suportului necesar infiintarii si dezvoltarii afacerilor pentru 21 persoane prin servicii suport de consiliere dupa aprobarea planurilor de afaceri,

-facilitarea crearii si consolidarii de parteneriate la nivel local, in vederea colaborarii si sprijinului reciproc facilitand schimbul de idei de inovare sociala prin HUB-uri,

 -participare activa la rezolvarea problemelor sociale prin responsabilizarea comunitatii locale, asigurandu-se astfel o contributie directa la dezvoltarea si consolidarea comunitatilor locale,componenta importanta in asigurarea dezvoltarii regionale si reducerii disparitatilor sociale,cresterii nivelului de trai, reducerii saraciei si excluziunii sociale.

Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului:

Furnizarea sprijinului necesar in vederea infiintarii si dezvoltarii de minim 21 de intreprinderi sociale in Regiunile de dezvoltare Centru, Sud-Muntenia si Nord-Est.

Proiectul vizeaza incluziunea sociala si combaterea saraciei prin promovarea antreprenoriatului social, crearea unor locuri de munca durabile si de calitate prin acordarea de suport specializat pentru sustinerea infiintarii si consolidarea capacitatii de functionare sustenabila a minim 21 de Intreprinderi sociale/ de insertie in regiunile de dezvoltare Centru, Sud-Muntenia si Nord-Est, in baza subventionarii a 21 planuri de afaceri dintre care :

  • minim 3 (14%) vor propune masuri ce vor promova concret sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon si eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor
  • minim 3 (14%) vor propune masuri ce vor promova concret inovarea sociala
  • minim 3 (14%) vor propune masuri ce vor promova concret nediscriminarea.

Proiectul asigura integrarea in intreprinderile sociale si faciliteaza accesul la ocuparea fortei de munca pentru minim 105 persoane prin infiintarea de minim 21 intreprinderi sociale/ de insertie prin aplicarea principiului egalitatii de sanse, nediscriminarii, facilitand accesul la activitatile proiectului a tuturor persoanelor care doresc sa infiinteze intreprinderi sociale, inclusiv a celor defavorizate, respectiv persoane varstnice, someri, persoane inactive, persoane de etnie roma, persoane cu dizabilitati.

Pentru a promova independenta economica a femeilor prin antreprenoriat social si a se asigura egalitatea de sanse intre femei si barbati, minim 50% din grupul tinta selectat pentru a participa la cursurile de formare antreprenor in economia sociala si TIC au fost FEMEI.

Fenomenul economiei sociale a inregistrat o crestere in perioada 2009-2015, culminand cu legea 219/ 2015, pentru ca in anii 2017-2019 sa intre intr-un con de umbra.

Datele statistice referitoare la intreprinderile de economie sociala inregistrate sunt putine, pe teritoriul Romaniei functionand diferite structuri care respecta si promoveaza principiile economiei sociale, fara a fi inregistrate ca atare.

Din aceste motive s-a considerat necesara introducerea in cadrul proiectului  IES – Inovare in Economia Sociala a unor actiuni de elaborarea unei analize a economiei sociale la nivel regional pentru toate cele 3 regiuni de dezvoltare vizate de prezentul proiect, precum si un Manual de bune practici pentru diseminarea rezultatelor proiectului.

Din aceleasi motive insa, se realizeaza prezentul raport de integrare al rezultatelor proiectului in strategia sociala a Asociatia STEP Romania.

Prin Analiza, Manualul si Raportul de integrare mai sus mentionate, proiectul va contribui la dezvoltarea instrumentelor pentru o mai buna cunoastere a sectorului si imbunatatirea vizibilitatii economiei sociale.

Prezentul raport va fi transmis catre managerul Asociatia STEP Romania si postat pe pagina proiectului si pagina de socializare create, pentru a putea fi accesat de publicul larg, contribuindu-se si in acest mod la dezvoltarea antreprenoriatului social, la promovarea acestuia ca modalitate de facilitare a ocuparii pentru categoriile vulnerabile (varstnici, persoane cu dizabilitati, someri, romi etc).

Se urmareste ca acest raport sa fie prezentat inclusiv membrilor Asociatiei STEP Romania pentru ca rezultatele obtinute prin implementarea proiectului IES Inovare in Economia Sociala sa serveasca drept bune practici si sa fie integrate in Strategia de Dezvoltare Locala si in Strategia Sociala.   

 

REZULTATE OBTINUTE IN CADRUL PROIECTULUI IES

Ca urmare a implementarii subactivitatiilor : Subactivitatea SA1.1 Informare, selectare si monitorizare grup tinta, Subactivitatea SA1.2 Derulare program formare antreprenor in economia sociala, Subactivitatea SA1.3 Derulare program formare competente informatice, Subactivitatea SA1.4 Derulare concurs si selectare planuri de afaceri, SA2.1 Furnizarea, de catre administratorul schemei pentru entitatile sociale, a serviciilor personalizate de consiliere ulterior finalizarii proiecului de selectie a planurilor de afaceri, Subactivitatea SA2.2 Monitorizarea schemei pentru entitatile economiei sociale, a infiintarii si dezvoltarii afacerilor finantate prin proiect, si mai ales Subactivitatea A3.1 Infiintare si dezvoltare retea de HUB- uri centre de inovare sociala pentru imbunatatirea vizibilitatii economiei sociale si crearea de parteriate, prezentam mai jos stadiul rezultatelor obtinute la zi :

Perioada: 10 octombrie 2019 – 30 noiembrie 2023
ActivităţiRezultate atinse
Subactivitatea SA1.1 Informare, selectare si monitorizare grup tintaR3 – 155 grupul tinta din cele 3 regiuni de dezvoltare informat cu privire la activitatile si oportunitatile proiectului, egalitate de sanse si non discriminare – 2 pagini site realizate pe care se va promova proiectul, oportunitatile oferite, rezultatele obtinute -1 pagina de facebook realizata pe care se va promova proiectul, oportunitatile oferite, rezultatele obtinute -6 evenimente informare GT desfasurate R4 – 1 metodologie transparenta, echidistanta si obiectiva de selectie a GT ce va participa la programele de formare elaborata R5 -155 persoane selectate pentru participarea la cursurile de formare antreprenor in economia sociala si TIC – 155 persoane informate cu privire la activitatile si oportunitatile proiectului, egalitate de sanse si non discriminare Procese verbale intermediare-finale de selectie intocmite.
Subactivitatea SA1.2 Derulare program formare antreprenor in economia socialaR6 -140 suporturi de curs tiparite AES si 140 suporturi de curs tiparite TIC, din care 140 suporturi distribuite  -6 grupe constituite, R7 -140 participanti la cursurile de formare antreprenor in economia sociala – 140 planuri de afaceri elaborate de participanti in cadrul cursurilor de formare antreprenor in economia sociala R 8 -115 absolventi ai programului de formare antreprenor in economia sociala -115 de probe de evaluare teoretica; 115 de planuri de afaceri elaborate de participanti in cadrul cursurilor de formare antreprenor in economia sociala; dezvoltarea/ imbunatatirea competentelor in domeniul antreprenoriatului social a – 115 persoane care intentioneaza sa infiinteze o intreprindere sociala.
Subactivitatea SA1.3 Derulare program formare competente informaticeR9- 140 suporturi de curs; 1 grafic de desfasurare a programului de formare TIC; – 6 grupe constituite, 140 participanti informati cu privire la perioada de desfasurare a programului de formare TIC. R10 -140 participanti la cursurile de formare competente informatice din care 50% femei, inclusiv persoane ce fac parte din categorii defavorizate, – 105 absolventi ai programului de formare competente informatice; 105 de certificate de absolvire recunoscute la nivel national emise;105 de probe de evaluare teoretica; 105 probe de evaluare practica
Subactivitatea SA1.4 Derulare concurs si selectare planuri de afaceriR11 – 1 metodologie transparenta, echidistanta si obiectiva de selectie a beneficiarilor ce vor primi subventie pentru infiintarea si dezvoltarea unei afaceri. -3 evenimente de promovare concurs de afaceri organizate R12 -1 juriu constituit, 1 concurs organizat, 22 de PA selectate; -50 grile de evaluarea eligibilitatii si conformitatii administrative(AE- C), -1 lista intermediara cu candidatii admisi in evaluarea AE-C, -1 lista intermediara cu candidatii respinsi in AEC, -1 PV intermediar elaborat evaluarea AE-C, -1 lista finala cu candidatii admisi in evaluarea AE-C, -1 lista finala cu candidatii respinsi in evaluarea AE-C, -1 PV final in evaluarea AE-C, -33 grile privind evaluarea tehnica si financiara (ETF) semnate, -1 lista intermediara cu candidatii admisi in evaluarea ETF, -1 lista intermediara cu candidatii respinsi in evaluarea ETF  -PV intermediar pentru evaluarea ETF, -1 lista finala cu candidatii admisi in evaluarea ETF, -1 lista finala cu candidatii respinsi in evaluarea ETF, -1 PV final privind evaluarea ETF, -1 lista de rezerva R13 -2 PA selectate din partea persoanelor care nu au participat la programul de formare antreprenor in economia sociala din proiect – minim 3 (14%) din PA selectate propun masuri ce promoveaza sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de CO2 si eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor – minim 3 (14%) din PA selectate propun masuri ce promoveaza inovarea sociala – minim 3 (14%) din PA selectate propun masuri ce promoveaza nediscriminarea
Subactivitatea SA2.1 Furnizarea, de catre administratorul schemei pentru entitatile sociale, a serviciilor personalizate de consiliere ulterior finalizarii proiecului de selectie a planurilor de afaceriR14 21 de fise individuale de consiliere realizate, 21 strategii de dezvoltare planuri de afaceri, 21 parteneriate pentru egalitate de sanse si non discriminare realizate, 21 planuri de sustenabilitate realizate;
Subactivitatea SA2.2 Monitorizarea schemei pentru entitatile economiei sociale, a infiintarii si dezvoltarii afacerilor finantate prin proiectR15 – 21 de intreprinderi noi infiintate; -21 de contracte de subventii semnate si inregistrate, -21 de atestate de intreprindere sociala; R16 1 metodologie de monitorizare a funtionarii si dezvoltarii Pa finantate – 21 intreprinderi monitorizate lunar 103 noi locuri de munca create – 21 seturi de documente privind activitatea desfasurata de catre fiecare intreprindere subventionata – 21 seturi rapoarte progres aferenta celor 21 de IS subventionate -Procedura de sistem privind Prelucrarea datelor cu caracter personal R17 -59 Cereri de plata depuse (21 T1, 21 T2, 17 T3) – 21 rapoarte monitorizare cheltuieli egalitae de sansa – 1 raport egalitate de sansa proiect – 1 raport teme transversale proiect  
Subactivitateta A3.1 Infiintare si dezvoltare retea de HUB- uri centre de inovare sociala pentru imbunatatirea vizibilitatii economiei sociale si crearea de parteriateR18 -locatii pentru Hub-uri – centre de inovare sociala identificate in 3 regiuni -retea de HUB-uri – centre de inovare sociala creata in 3 regiuni -125 buletine de informare online referitoare la economia sociala -34 comitete consultative organizate, – 4 acord parteneriat R19 – 3 analize a economie socialei la nivel regional – manual de bune practici – Analiza economie sociala consolidata avizata – Raport integrare rezultate proiect in strategia sociala IN DRAFT  

Ca urmare a calitatii de membru Grup tinta si participant in toate activitatile prezentate mai sus, am elaborat si aplicat urmatorul chestionar pentru a obtine feedback, sugestii si recomandari in vederea  asigurarii ameliorarii serviciilor furnizate de catre Asociatia STEP Romania in cadrul proiectelor prin care se sprijina infiintarea intreprinderilor sociale si in vederea conturarii unei pareri unitare a grupului tinta :

  1. Cum ati intrat in contact cu proiectul IES Inovare in Economia Sociala si cu centrele de inovare sociala HUB infiintate in cadrul proiectului ?
  2. De ce activitati ati beneficiat prin proiectul IES ?
  3. Va rugam sa marcati necesitatea fiecarei activitati descrise mai jos din punctul dvs de vedere .
  4. Cum apreciati modul de comunicare si colaborarea cu echipa de proiect IES ?
  5. Cum apreciati calitatea serviciilor de formare profesionala de care ati beneficiat in cadrul proiectului IES?
  6. Cum apreciati calitatea serviciilor de consiliere  de care ati beneficiat in cadrul proiectului IES?
  7. Cat de bine descriu frazele de mai jos experienta dumneavoastra privind accesarea  SCHEMEI DE AJUTOR DE MINIMIS „Sprijin pentru înfiinţarea de întreprinderi sociale”  prin proiectul IES ? Vă rugăm bifați varianta de răspuns care reflectă cel mai bine opinia dumneavoastra referitoare la fiecare afirmație.
  8. Pe o scara de la 1 la 5, care considerati ca este utilitatea HUB-ului virtual infiintat in cadrul proiectului ?
  9. Apreciati utlitatea comitetelor consultative organizate la nivelul retelei de HUB-uri din cadrul proiectului alegand o optiune din campul derulant.
  10. Va rugam sa ne oferiti  sugestii si recomandari in ceea ce priveste desfasurarea programelor de formare, serviciilor de consiliere si a celor de monitorizare in cadrul proiectului IES.

Interpretare ca urmare a raspunsurilor oferite :

21 raspunsuri pana la 28.09.2023 :

Cum ati intrat in contact cu proiectul IES- Inovare in Economia Sociala si cu Hub-urile de economie sociala infiintate in cadrul proiectului?

21 respondenti

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti au aflat despre proiectul IES prin intermediul evenimentelor de informare si promovare organizate in cadrul SA 1.1 in primele luni de implementare ale proiectului. Urmatorul canal de informare eficient este pagina de facebook a proiectului .

Forms response chart. Question title: De ce activitati ati beneficiat prin proiectul C.E.S ?. Number of responses: 21 responses.
Forms response chart. Question title: Va rugam sa marcati necesitatea fiecarei activitati descrise mai jos din punctul dvs de vedere :. Number of responses: .

CONCLUZIE : Dintre subactivitatile implementate in cadrul proiectului IES, esentiala in obtinerea finantari a fost, din perspectiva grupului tinta, activitatea de formare profesionala in domeniul antreprenoriatului in economie sociala.  Fiecare subactivitate a fost considerata ca fiind esentiala de marea parte a particiapantilor.

Este important de notat faptul ca niciuna dintre activitati nu a fost considerata putin sau deloc importanta cu exceptia activitatii de dezvoltare a competentelor digitale. Aceasta activitate este mai degraba importanta pentru persoanele care au un nivel al competentelor digitale scazut si foarte scazut.

Cum apreciati modul de comunicare si colaborare cu echipa de proiect IES?

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti, respetciv 19 din 21 apreciaza modul de comunicare si ocolaborare cu echipa IES ca fiind foarte bun. Important de notat ar fi faptul ca niciun participant nu considera modul de comunicare/colaborare ca fiind satisfacator sau nesatisfacator. 

Cum apreciati calitatea serviciilor de formare profesionala de care ati beneficiat in cadrul proiectului IES?

Forms response chart. Question title: Cum apreciati calitatea serviciilor de formare profesionala de care ati beneficiat in cadrul proiectului C.E.S?. Number of responses: 21 responses.

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti apreciaza calitatea serviciilor de formare pe o scara de la 1 la 5 la cel mai superior nivel. Din cei 21 participanti doar 2 au apreciat calitatea acestora ca fiind la nivelul 2 pe aceeasi scara.  

Cum apreciati calitatea serviciilor de consiliere in cadrul proiectului IES?

Forms response chart. Question title: Cum apreciati calitatea serviciilor de consiliere  de care ati beneficiat in cadrul proiectului C.E.S?. Number of responses: 12 responses.

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti apreciaza calitatea serviciilor de consiliere pe o scara de la 1 la 5 la cel mai superior nivel. Din cei 12 participanti, 3 au apreciat calitatea acestora ca fiind la nivelul 4 si alti 9 au apreciat nivelul 5 ca fiind corect  pe aceeasi scara. 

Cat de bine descriu frazele de mai jos experienta dumneavoastra privind accesarea SCHEMEI DE AJUTOR DE MINIMIS “Sprijin pentru infiintarea de intreprinderi sociale” prin proiectul IES? Va rugam sa bifati varianta de raspuns care reflecta cel mai bine opinia dumneavoastra referitoare la fiecare afirmatie

Forms response chart. Question title: Cat de bine descriu frazele de mai jos experienta dumneavoastra privind accesarea  SCHEMEI DE AJUTOR DE MINIMIS "Sprijin pentru înfiinţarea de întreprinderi sociale"  prin proiectul C.E.S ? Vă rugăm bifați varianta de răspuns care reflectă cel mai bine opinia dumneavoastra referitoare la fiecare afirmație.

. Number of responses: .

Concluzii :

  • 16 persoane au considerat faptul ca INTOTDEAUNA, procedura de depunere a dosarului de candidatura pentru obtinere finantarii a fost  simpla, clara si transparenta. Despre aceeasi procedura, 3 persoane au mentionat ca doar uneori aceasta a fost  simpla, clara si transparenta
  • 14 persoane au considerat faptul ca INTOTDEAUNA, informatiile primite de la echipa de proiect au fost esentiale in desfasurarea activitatii intreprinderii sociale. 5 persoane le-au considerant importante foarte des, 1 persoana deseori si doar 1 persoana uneori.
  • Mare parte din participanti au considerat raportarea catre administratorul de grant este complexa si dificil de elaborat (6 persoane intotdeauna, 5 persoane foarte des, 4 persoane deseori si doar 6 au considerat faptul ca niciodata raportarea nu s-a prezentat a fi complexa sau prea dificila.)
  • Materialele primite prin proiect au contribuit la o mai buna desfasurare a activitatii intreprinderii sociale conform celor 21 participanti.
  • 18 persoane din participanti au conderat ca s-ar reinscrie intr-un astfel de proiect si ar participa la acticitati similare in viitor. Doar 2 persoane au consderat ca niciodata nu ar mai participa si o persoana a considerat putin probabil acest aspect.
  • 16 persoane au considerat faptul ca evenimentele organizare in cadrul proiectului au fost accesibile si foarte utile.
  • 12 persoane din particapanti considera ca, pe parcursul intregii perioade de implementare a proiectului am primit suport si sprijin din partea echipei de proiect foate des sau intotdeauna.
  • 18 persoane consdera ca solicitarile efectuate au fost tratate cu seriozitate si raspunsul a fost prompt intotdeauna sau foarte des.
Forms response chart. Question title: Pe o scara de la 1 la 5, care considerati ca este utilitatea HUB-ului virtual infiintat in cadrul proiectului ?. Number of responses: 21 responses.

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti apreciaza utilitatea HUB ului virtual www.hub-ies.ro pe o scara de la 1 la 5 ca fiind la nivelul 4 si 5. Doar o persoana considera nivelul 3 ca fiind cel potrivit.

Forms response chart. Question title: Apreciati utlitatea comitetelor consultative organizate la nivelul retelei de HUB-uri din cadrul proiectului alegand o optiune din campul derulant. . Number of responses: 21 responses.

CONCLUZIE : Cea mai mare parte din participanti apreciaza utilitatea comitetelor consultative ca fiind  foarte utile. 4 persoane considera ca sunt esentiale. Este important de notat faptul ca niciun participant nu a consderat activitate ca fiind inutila sau oarecum utila.

RECOMANDARI si CONCLUZII IN VEDEREA INTEGRARII REZULTATELOR PROIECTULUI IN STRATEGIA STEP ROMANIA

Ca urmare a activitatilor implementate in cadrul proiectului IES Inovare in Economia Sociala si aa rezultatelor obtinute din septembrie 2019 si pana in septembrie 2023 formulam urmatoarele recomandari pentru Asociatia STEP Romania:

Mentinerea si continuarea activitatii in HUB- ul virtual

Pentru facilitarea implicarii comunitatii si crearea unui cadru propice de manifestare a fost realizata o Platforma a Economiei Sociale- HUB Virtual al Economiei Sociale, structurat astfel incat sa concentreze si raspunda la toate nevoile firmelor si ong-urilor acreditat sau in curs de acreditare ca si structura de economie sociala.

Prin HUB-ul virtual sunt puse la dispozitia persoanelor interesate de domeniul economiei sociale informatiile de care acestea au nevoie impreuna cu o pagina cu linkuri utile catre institutiile de stat care au legura cu acest domeniu. Expertii de economie sociala impreuna cu responsabilul HUB au raspuns solicitarilor persoanelor interesate, inscrise pe platforma, prin intermediul unei sectiuni integrate de tip forum. Este inclusa posibilitatea de a derula si/ sau participa la cursuri si traininguri online prin sectiunea de e-learning si conference a Platformei. Aceasta metoda inovativa – HUB-ul virtual de economie sociala –  a facilitat  implementarea principiului de responsabilizare a comunitatii in vederea sustinerii membrilor comunitatii locale in dezvoltarea propriilor proiecte si structuri necesare pentru identificarea problemelor si pentru implementarea solutiilor prin intermediul economiei sociale

Pentru structurile de economie deja infiintate va fi oferita posibilitatea ca acestea sa isi posteze anunturile in sectiunea de market place, creata special pentru a facilita procesul de vanzare online, promovare a serviciilor si produselor oferite de catre structurile de economie sociala.

Aceasta Platforma – HUB-IES.RO contribuie la asigurarea sustenabilitatii intreprinderilor sociale infiintare prin proiect prin posibilitatea crearii de parteneriate cu AJPIS, AJOFM, DGASPC, Sindicate, Consilii Locale, Judetene, Prefecturi etc in vederea dezvoltarii misiunii sociale a IS/ de insertie pentru cresterea implicarii in furnizarea de servicii sociale pentru grupurile vulnerabile. Participarea si organizarea in mediul online de cursuri prin intermediul platformei de e-learning. De asemenea, prin platforma vor fi create evenimente online sau anuntate evenimentele organizate fizic referitoare la activitati si initiative care vizeaza promovarea egalitatii de sanse, nediscriminarea etc; aplicarea de mecanisme de preluare de catre agentii economici a unor servicii publice, prin intermediul Intreprinderilor sociala/ de insertie infiintate vizand servicii sociale, culturale, de mediu etc. (de ex., alpinism utilitar, peisagistica, ingrijire batrani, livrarea la domiciliu de alimente sau alte consumabile etc.).

Integrarea unei masuri care sa sprijine infiintarea/dezvoltarea de intrerinderi sociale in zonele de implementare.

Ca urmare a interesului major acordat de comunitatea in care Asociatia STEP Romania activeaza catre economie sociala prin proiectul implementat alaturi de Comuna Hoghiz, recoamndam ca acest domeniu sa fie explorat in continuare, atat prin noile programe : PIDS si PEO dar si intern, prin alocarea de resurse financiare care sa fie sprijin pentru infiintarea de intreprinderi sociale si de insertie dar si pentru dezvoltarea doemniului economiei sociale in regiunea Centru si nu numai  prin spirjinirea intreprinderilor deja infiintate si care au sediul social sau puncte de lucru.