E-COMMERCE NOTIUNI PENTRU INCEPATORI

Intr-o lume din ce in ce mai digitala, industria comertului electronic este una dintre cele mai dinamice. O industrie care a luat cu asalt internetul si care nu da semne de oboseala prea curand.

  • În zilele noastre, ecommerce-ul reprezintă o componentă obligatorie pentru retailerii și brandurile care comercializează orice fel de produse sau servicii.
  • Potrivit cercetărilor, digitalizarea altor servicii din ultimele decenii, accesul îmbunătățit la tehnologie și evenimente precum pandemia de COVID-19 au ecommerce-ul în aproape toate categoriile de retail.
  • Dacă analizăm cuvântul în sine, ecommerce vine de la „comerț electronic” – ceea ce înseamnă în esență a cumpăra sau a vinde ceva online. De asemenea, se poate referi la canalul de vânzări al oricărei alte companii care comercializează online; de la utilizarea unei aplicații pentru a face o comandă și până la plata online, totul este considerat ecommerce.
  • Comertul electronic va ajunge la mult mai multi clienti din intreaga tara si chiar din intreaga lume decat comertul clasic isi va imagina vreodata.
  • Un magazin electronic este deschis 24/7, spre deosebire de un magazin traditional. Ce inseamna acest lucru? Tu poti face vanzari noapte cand dormi, iar clientii tai au posibilitatea de a face cumparaturi si daca ajung acasa de la munca seara la 10.

Modelul marketplace

  • Cu trecerea timpului, vânzările sau construirea unui marketplace online au devenit din ce în ce mai simple, ceea ce explică de ce, în anul 2021, 43% dintre achizițiile efectuate în SUA s-au realizat de pe marketplace-uri – fără a include Amazon.
  • Există o mulțime de avantaje pentru vânzător și pentru companiile care aleg fie să vândă pe un marketplace, fie să implice vânzători terți, care să își desfășoare operațiunile în spațiile lor digitale, de exemplu prin adăugarea unui nou canal de vânzări și prin dezvoltarea sortimentului de produse.

Ecommerce omnichannel

  • Cu trecerea anilor, pentru a ține pasul cu preferințele consumatorilor, a apărut o experiență de shopping complet conectată, care le permitea acestora să cumpere de oriunde, să aleagă între livrare sau preluare și chiar facilita retururile și schimburile.
  • Până în decembrie 2019, vânzările online reprezentau 63% din dezvoltarea înregistrată în sectorul omnichannel din perioada respectivă. Începând din 2021, conform datelor furnizate de Google, strategiile omnichannel generează o rată mai mare cu 80% a vizitelor în magazine.

Modele de afaceri în ecommerce

  • Un magazin ecommerce își poate desfășura activitatea urmând diferite modele de afaceri. Le putem defini prin prisma următoarelor elemente: cine vinde către cine, cum vinde și unde vinde.
  • Când este vorba despre cine vinde către cine, modelele sunt la fel ca la toate celelalte operațiuni comerciale.
  • B2C: Business to Consumer. Practic, companiile vând produse și servicii către clientul final. Este același model aplicat în centrele comerciale obișnuite, de exemplu.
  • B2B: Business to Business. Companiile care vând produse sau servicii către alte companii își desfășoară activitatea urmând acest model – astfel funcționează companiile din sectorul auto din Brazilia: vând direct către distribuitori, care ulterior vor vinde către clientul final.
  • C2C: Consumer to Consumer. Aceasta este situația unor site-uri web precum eBay sau Etsy, unde oamenii pot vinde produse utilizate sau artizanale.

C2B: Consumer to Business. Imaginează-ți un freelancer care își vinde produsele către companii – exact așa stau lucrurile.