ACCESUL ÎNTREPRINDERILOR DIN ECONOMIA SOCIALĂ LA PIAȚA ACHIZIȚIILOR PUBLICE
Achizitiile publice – instrument de politica economica.
Achizițiile publice = instrument strategic în cadrul setului de instrumente de politică economică ale fiecărui stat.
Aceasta presupune o trecere de la abordarea de natură pur administrativă la o abordare strategică, determinată de necesități, în deplină conformitate cu normele.
- Achizitiile publice strategice
- Verzi – Green public procurement (GPP);
- Responsabile sociale – Socially responsible public procurement (SRPP);
- Inovatia – Public procurement of innovation (PPI)
- Conform Strategiei nationale in domeniu, in Romania se identificau deficiențe: Nu se evaluează și nici nu se promovează abordarea integrată a politicilor (ex. eficiența energetică și obiectivele de mediu, incluziunea socială etc.), iar funcțiile de politici și monitorizare a pieței nu interacționează.
- Posibilitățile oferite de achizițiile strategice nu sunt utilizate suficient in Romania.
- IMM-urile sunt esențiale pentru crearea de locuri de muncă, pentru creștere și inovare, însă întâmpină dificultăți în ceea ce privește accesul la achizițiile publice
- În prezent, IMM-urilor, în mod direct sau în cadrul unei asocieri de ofertanți sau subcontractanți li se atribuie 45 % din valoarea contractuală totală care depășește plafoanele stabilite la nivelul UE
- Directivele din 2014 includ măsuri care ar trebui să faciliteze accesul întreprinderilor, inclusiv al IMM-urilor, la achizițiile publice.
- În România în 2017 IMM participă destul de mult la licitații – 50% dintre oferte erau depuse de IMM, dar doar sub 20% dintre contractori erau IMM – cel mai mic procent din UE.
POLITICA PRIVIND ACHIZITIILE CU IMPACT SOCIAL
- Strategia privind achizitiile cu impact social- parte din strategia organizatiei
Strategia cuprinde, dupa caz:
- Deciziile/motivele care au dus la elaborarea acesteia (politica la nivelul UE, national, strategii ale autoritatii contractante);
- Descrierea situatiei existente la nivelul autoritatii/ entitatii contractante;
- Prioritatile, politicile si cadrul juridic existent;
- Definirea problemelor (ex: identificarea produselor, serviciilor, lucrarilor care pot avea impact social, existenta resurselor umane calificate, necesitatea organizarii de traininguri sau, dupa caz, achizitia unor servicii de consultata, existenta resurselor financiare/ materiale, identificarea riscurilor);
- obiectivele generale ale autorității/entității contractante (ex.: asigurarea unor condiții mai bune de viată pentru cetățeni prin reducerea poluării, integrarea personelor vulnerabile pe piața muncii, asigurarea de locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități)
- obiectivele specifice (ex. : atribuirea de contracte de achiziții cu impact social prin – achiziții verzi, atribuirea de contracte rezervate, atribuirea de contracte de servicii sociale),
- principii generale aplicabile (ex.: transparență, asigurarea concurenței, proporționalitate, asumarea răspunderii)
- Direcțiile de acțiune – stabilesc modalitățile prin care pot fi realizate obiectivele autorității contractante
- Rezultatele acțiunilor (ex.: numărul / valoarea contractelor atribuite, numărul beneficiarilor acestor contracte, impactul achiziției asupra mediului, etc.)
ASPECTE ESENȚIALE PENTRU ATRIBUIREA CONTRACTELOR CU IMPACT SOCIAL
- Cerințele cu impact social pot să vizeze toate etapele procesului de achiziții, respectiv:
- Planificare
- Organizarea procedurii de achiziție
- Executarea și monitorizarea implementării contractului